Tuesday, February 23, 2010

Nasi Briyani


Nasi Briyani ni Jemari dah lama buat... Nasib baik ada simpan lagi gambarnya... Bapa mentua pun puji sedap!!! Hehe... Biasalah, orang yang tak reti memasak ni, sekali kena puji masakan dia memanglah kembang...hehehe.

Gambar ni simpan berbulan jugak dalam camera. Sayang nak padam takut sejarah tak berulang kembali... Selalunya, if first time masak sedap amatlah jarang yang kemudian akan menyusul kesedapannya... ;(. BTW, resepi ni Jemari amik dari yatea@myresepi.com. Thanks yatea... Jom check resepi sempoi cik yatea kita yang berjaya mengasah bakat Jemari yang runcing ni.. ;P

Bahan2:
Ditumbuk lumat*
5 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
1 inci halia

Utk menumis*
2 sudu minyak sapi (Jemari guna butter jeh)
2 sudu besar minyak masak
1 1/2 sudu besar rempah briyani
bhn2 yang ditumbuk di atas

Utk nasi*
4 cawan beras basmathi
air ikut sukatan beras yang digunakan
1 senduk susu cair (Jemari ganti ngan santan)
sedikit garam utk perasa

Cara2:

1.
Basuh 4 cawan beras sebanyak 3 kali, untuk bilasan yg ke-3 jgn buang air. Biarkan beras terendam sementara nak sediakan bahan2 untuk nasi.

2. Panaskan kuali. Masukkan minyak sapi dan minyak masak, tumiskan bahan-bahan yang di mesin atau ditumbuk tadi sehingga agak kekuningan. Kemudian masukkan rempah briyani, dan tumis lagi sehingga naik bau. Tutup api setelah bahan menumis naik bau wangi.

3.Sementara menumis, dengan cermat buangkan air bilasan terakhir untuk beras tadi. Masukkan bahan tumis ke dalam periuk nasi yg berisi beras yg telah dibasuh dan direndam tadi. Masukkan susu pekat manis/ susu cair ke dalam periuk yang sama. Letakkan air ikut sukatan masak nasi biasa dan garam secukup rasa. Masak nasi seperti nasi putih biasa. Sekali-sekala, kacau nasi untuk mengelakkan melekat atau hangit di bahagian bawah dan untuk bagi nasi masak secara serata.

1 comment: